SEO in Romania - Ce inseamna si cat costa?

SEO in Romania - Ce inseamna si cat costa?

Ce inseamna SEO?

In romana ar trebui sa numim termenul OMC (Optimizare pentru Motoartele de Cautare), dar vom folosi clasicul Search Engine Optimization. Scopul SEO este urcarea in topul motorului de cautare pentru anumite cuvinte sau expresii. Odata cu urcarea in top, si neaparat in prima pagina, traficul organic catre pagina va incepe sa se faca simtit.

Optimizare SEO Google

Folosind o analogie, sa zicem ca motorul de cautare numit Google este un elicopter de salvare ce survoleaza un ocean plin de insule de diferite dimensiuni. Tu esti pe una din insule, impreuna cu alti naufragiati din aceeasi nisa. In momentul in care Google trece pe deasupra insulei, toti incepeti sa va agitati, sa dati din maini, sa fiti trecuti pe lista de salvare. Lista de salvare este o analogie pentru prima pagina Google. Unul din vecini incepe sa scrie in nisip, altul aseaza pietre incercand sa scrie HELP, altul aprinde o torta, altul si-a pregatit un foc in toata regula.  Intelegi ce vreau sa spun! Insa, poate e greu de crezut, dar de multe ori este mai greu sa ajungi in prima pagina Google, decat sa supravietuiesti ca Tom Hanks in Naufragiatul.

Este posibil sa te fi pozitionat pe o insula destul de mare, unde vecinii tai au deja semnale luminoase, chiar si un heliport. Sau poate esti pe o insula mica de cativa metri cu un palmier in mijloc, doar ca elicopterul Google nu prea trece pe acolo. Cand trece, esti pe prima pagina, dar nu prea iti arunca ajutoare (vizitatori). Daca esti norocos, esti pe o insula potrivita ca dimensiuni, esti singur sau ai vecini fara resurse, timp sau interes. Gandeste-te in ce situatie te afli, si actioneaza! Partea buna este ca ai acces si poti vedea prima pagina Google, si poti vizita vecinii sa vezi ce fac diferit. Ma opresc aici cu analogia despre insule si elicoptere de salvare, si sper Google sa nu clasifice acest articol in alta categorie de interes.

Optimizarea SEO este diferita in functie de situatie

Pentru orice intrebare legata de SEO raspunsul este: "Depinde!".

O strategie poate functiona perfect pentru o anumita nisa, sau poate esua dramatic pentru alta. Un site aflat in primele 6 luni de viata nu se comporta ca un site cu vechime. Iar un site ce are deja 100 de vizitatori pe zi nu se va comporta la fel ca unul ce are 10 vizitatori pe zi. Si daca are 1000 de vizitatori pe zi, dar rezultatul final masurat in vanzari nu este satisfacator, iarasi ceva nu este in regula. Sigur este mai bine sa ai 10 vizitatori, din care unul sa se transforme in client. Nu intotdeauna volumul de trafic indica succesul unui site. Daca te-am bagat in ceata e perfect! Asta inseamna sa lucrezi cu SEO. Trebuie sa vezi intai ceata pentru a cauta lumina salvatoare.

Optimizarea SEO on-page si off-page

Probabil intelegi termenii on-page SEO si off-page SEO, dar o sa ii explic foarte pe scurt, mai mult de dragul de a scrie cuvinte multe (o tactica ce ajuta uneori un articol sa urce in cautarile Google).

On-page SEO se refera la tot ce faci direct pe site, si se rezuma in mare parte la solutii tehnice, optimizari de cod si de viteza, setarea corecta de continut meta si  folosirea design-ului pentru o experienta intuitiva si placuta pe orice ecran. 

Continutul este foarte important! O sa fac o pauza imaginara aici, pentru ca trebuie sa intelegi acest lucru. Continutul de calitate este cel mai greu de realizat. Nu merge copiat, nici macar tradus, Google avand o inteligenta artficiala atat de avansata incat poate detecta imediat un plagiat.

Daca consideri ca ai rezolvat problema continutului, atunci felicitari! Putem sa trecem mai departe sa facem un fel de ITP al site-ului. Deschidem site-ul in Chrome, apasam F12 si in fereastra deschisa in dreapta (sau in partea de jos) cautam (in rand cu Elements, Console ... ) tabul numit Audits. Debifam “Progressive Web Apps” si dam un click pe Run audits. Peste cateva secunde vine si rezultatul, impreuna cu recomandari destul de clare pentru rezolvarea eventualelor probleme. Recomand si verificarea tabul-ui numit Console pentru erori de Javascript. Erorile nu vor afecta neaparat scorul SEO, dar pot afecta functionalitatea site-ului sau viteza de incarcare. Incercati sa obtineti un scor minim: Performance 80, Accessibility 90, Best Practices 90, SEO 100.

Google Chrome Audit

Off-page SEO se refera la tot ce faci pentru a aduce vizitatorii pe site. In functie de tactica, off-page SEO este putin mai obscur, uneori poate fi riscant pe termen lung. In general nu recomandam off-page SEO, decat pentru site-uri ce indeplinesc 3 conditii: au cateva zeci de pagini indexate, au continut de calitate mai bun decat competitia, au mai putin de 100 de vizitatori zilnic.

Cea mai sigura tactica de off-page SEO este publicarea de postari insotite de link-uri postate pe retelele de socializare (Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn). Daca domeniul tau poate si exemplificat vizual, atunci YouTube poate fi o sursa sigura de trafic prin includerea link-ului in descrierea unui video on topic. Surse de trafic unde poti plasa un link sunt nenumarate, dar evita plasarea prea multor link-uri in comentarii, mai ales daca nu au legatura cu topicul dicutat.

Rabdare, rabdare, rabdare

Roma nu a fost construita intr-o zi, si nici Google nu o sa arunce cu vizitatori imediat ce ai facut o modificare de titlu, sau ai publicat continut nou. In functie de vechimea si de rangul site-ului, poate dura si o saptamana pana la prima indexare a continutului. Apoi este foarte probabil pagina noua sa nu aterizeze direct pe primul loc in cautari. O sa mai treaca o perioada de teste, in care Google va scoate pagina temporar in fata pentru a testa comportamentul vizitatorilor. In functie de rezultatul experimentului, pagina va urca sau va cobora relativ competitiei. Daca totul e roz, din punct de vedere tehnic si calitativ, odata ajuns pe prima pagina va fi foarte greu sa fii detronat!

Puterea cautarilor locale

Poti sa fii rege la tine in oras sau bufon pe plan national, sau chiar invizibil pe plan international. Daca ai o afacere locala este indicat sa optimizezi continutul pentru a castiga primul loc pe plan local, tinta fiind cautarile ce contin numele localitatii sau regiunii.

Optimizeaza cu grija titlul si descrierea paginilor si include in cod si date structurate. Poti testa aici daca site-ul tau contine date structurate.

Viteza de incarcare a unui website conteaza

Pentru Google viteza site-ului este un indicator important legat de experienta utilizatorului. Si cum experienta utilizatorului este cea mai importanta pentru Google, viteza devine mai relevanta decat credem. In Romania, pentru ca avem un internet de calitate, poate nu simtim diferenta intre un site care primeste 60 de puncte la viteza si unul care primeste 90 de puncte in PageSpeed Insights. Dar in majoritatea locurilor de pe glob, viteza pe internet este destul de limitata, iar Google face o medie pentru a stabili recomandarile.

Viteza Website

Dai un ban, dar stai in fata

Sunt doua variante in care ar fi mai simplu si mai putin costisitor sa platesti direct la Google pentru reclama in prima pagina folosind serviciul Google Ads: 

1. Daca ai nevoie rapid de clienti, si poti include in pretul tau si reclama

2. Daca concurenta pentru traficul organic este prea puternica

Google Ads

Orice strategie ai alege, este important sa tii cont de costuri si de timpul investit. De aceea iti recomand sa apelezi la specialisti pentru a economisi timp si bani.

Dan Stoian
Web Developer

Timpul este cel mai pretios

O afacere de succes intelege ca trebuie sa se concentreze pe ceea ce face cel mai bine!
Noi facem web design.