SEO în Romania - Ce înseamnă și cât costă?

SEO în Romania - Ce înseamnă și cât costă?

Ce înseamnă SEO?

În română ar trebui să numim termenul OMC (Optimizare pentru Motoartele de Căutare), dar vom folosi clasicul Search Engine Optimization. Scopul SEO este urcarea în topul motorului de căutare pentru anumite cuvinte sau expresii. Odată cu urcarea în top, și neapărat în prima pagină, traficul organic către pagină va începe să se facă simțit.

Optimizare SEO Google

Folosind o analogie, să zicem că motorul de căutare numit Google este un elicopter de salvare ce survolează un ocean plin de insule de diferite dimensiuni. Tu ești pe una din insule, împreună cu alți naufragiați din aceeași nisă. În momentul în care Google trece pe deasupra insulei, toți începeți să vă agitați, să dați din mâini, să fiți trecuți pe lista de salvare. Lista de salvare este o analogie pentru prima pagină Google. Unul din vecini începe să scrie în nisip, altul așează pietre încercând să scrie HELP, altul aprinde o torță, altul și-a pregătit un foc în toată regula.  Înțelegi ce vreau să spun! Însă, poate e greu de crezut, dar de multe ori este mai greu să ajungi în prima pagină Google, decât să supraviețuiești că Tom Hanks în Naufragiatul.

Este posibil să te fi poziționat pe o insulă destul de mare, unde vecinii tăi au deja semnale luminoase, chiar și un heliport. Sau poate ești pe o insulă mica de câțiva metri cu un palmier în mijloc, doar că elicopterul Google nu prea trece pe acolo. Când trece, ești pe prima pagină, dar nu prea îți aruncă ajutoare (vizitatori). Dacă ești norocos, ești pe o insula potrivită ca dimensiuni, ești singur sau ai vecini fară resurse, timp sau interes. Gândește-te în ce situație te afli, și acționează! Partea bună este că ai acces și poți vedea prima pagină Google, și poți vizita vecinii să vezi ce fac diferit. Mă opresc aici cu analogia despre insule și elicoptere de salvare, și sper Google să nu clasifice acest articol în alta categorie de interes.

grafic trafic website

Optimizarea SEO este diferită în funcție de situație

Pentru orice întrebare legată de SEO răspunsul corect este: "Depinde!".

O strategie poate funcționa perfect pentru o anumită nișă, sau poate eșua dramatic pentru alta. Un site aflat în primele 6 luni de viață nu se comportă ca un site cu vechime. Iar un site ce are deja 100 de vizitatori pe zi nu se va comporta la fel ca unul ce are 10 vizitatori pe zi. Și dacă are 1000 de vizitatori pe zi, dar rezultatul final măsurat în vânzări nu este satisfăcător, iarăși ceva nu este în regulă. Sigur, este mai bine să ai 10 vizitatori, din care unul să se transforme în client. Nu întotdeauna volumul de trafic indica succesul unui site. Daca te-am băgat în ceață e perfect! Asta înseamnă să lucrezi cu SEO. Trebuie să vezi întâi ceața pentru a căuta apoi lumina salvatoare.

grafic seo

Optimizarea SEO on-page și off-page

Probabil înțelegi termenii on-page SEO și off-page SEO, dar o să îi explic foarte pe scurt, mai mult de dragul de a scrie cuvinte multe (o tactică ce ajută uneori un articol să urce în căutările Google). On-page SEO se referă la tot ce faci direct pe site, și se rezumă în mare parte la soluții tehnice, optimizări de cod și de viteză, setarea corectă de conținut meta (titlu și descriere), folosirea design-ului pentru o experiență intuitivă și plăcută pe orice ecran. Conținutul este foarte important! O să fac o pauză imaginară aici, pentru că trebuie să înțelegi acest lucru. Conținutul de calitate este cel mai greu de realizat. Nu merge copiat, nici măcar tradus, Google având o inteligentă artficiala atât de avansată încât poate detecta imediat un plagiat.

Dacă consideri că ai rezolvat problema conținutului, atunci felicitări! Putem să trecem mai departe să facem un fel de ITP al site-ului. Deschidem site-ul în Chrome, apăsam F12 și în fereastra deschisă în dreapta (sau în partea de jos) căutăm (în rând cu Elements, Console ... ) tabul numit Audits. Debifăm “Progressive Web Apps” și dăm un click pe Run audits. Peste câteva secunde vine și rezultatul, împreună cu recomandări destul de clare pentru rezolvarea eventualelor probleme. Recomand și verificarea tabul-ui numit Console pentru erori de Javascript. Erorile nu vor afecta neapărat scorul SEO, dar pot afecta funcționalitatea site-ului sau viteza de încărcare. Încercați să obțineți un scor minim: Performance 80, Accessibility 90, Best Practices 90, SEO 100.

Google Chrome Audit

Off-page SEO se referă la tot ce faci pentru a aduce vizitatorii pe site. În funcție de tactică, off-page SEO este puțin mai obscur, uneori poate fi riscant pe termen lung. În general nu recomandăm off-page SEO, decât pentru site-uri ce îndeplinesc 3 condiții: au câteva zeci de pagini indexate, au conținut de calitate mai bun decât competiția, au mai puțin de 100 de vizitatori zilnic.

Cea mai sigură tactică de off-page SEO este publicarea de postări însoțite de link-uri postate pe rețelele de socializare (Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn). Dacă domeniul tău poate și exemplificat vizual, atunci YouTube poate fi o sursă sigură de trafic prin includerea link-ului în descrierea unui video on topic. YouTube este practic al doilea motor de căutare după Google! Surse de trafic unde poți plasa un link sunt nenumărate, dar evită plasarea prea multor link-uri în comentarii, mai ales dacă nu au legătură cu topicul discutat.

Un link venit de pe un site ce nu are nici o legătură cu domeniul tău de activitate va fi clasificat de Google ca spam. Textul linkului este bine să conțină numele tău de brand, adresa site-ului sau domeniul de activitate.

Link Federico.ro

Răbdare, răbdare, răbdare

Roma nu a fost construită într-o zi, și nici Google nu o să arunce cu vizitatori imediat ce ai făcut o modificare de titlu, sau ai publicat conținut nou. În funcție de vechimea și de rangul site-ului, poate dura și o săptămână până la prima indexare a conținutului. Apoi este foarte probabil pagina noua să nu aterizeze direct pe primul loc în căutări. O să mai treacă o perioadă de teste, în care Google va scoate pagina temporar în față pentru a testa comportamentul vizitatorilor. În funcție de rezultatul experimentului, pagina va urca sau va coborâ relativ competiției. Dacă totul e roz, din punct de vedere tehnic și calitativ, odată ajuns pe prima pagină va fi foarte greu să fii detronat!

Puterea căutărilor locale

Poți să fii rege la tine în oraș sau bufon pe plan national, sau chiar invizibil pe plan international. Dacă ai o afacere locală este indicat să optimizezi conținutul pentru a căștiga primul loc pe plan local, ținta fiind căutările ce conțin numele localității sau regiunii. Optimizează cu grijă titlul și descrierea paginii și include în cod și date structurate implementate prin Schema.org.

schema.org articol

Viteza de încărcare a unui website contează

Pentru Google viteza site-ului este un indicator important legat de experiența utilizatorului. Și cum experiența utilizatorului este cea mai importantă pentru Google, viteza devine mai relevantă decât credem. În Romania, pentru că avem un internet de calitate, poate nu simțim diferență dintre un site care primește 60 de puncte la viteză și unul care primește 90 de puncte în PageSpeed Insights. Dar în majoritatea locurilor de pe glob, viteza pe internet este destul de limitată, iar Google face o medie pentru a stabili recomandările.

Viteza Website

Dai un ban, dar stai în față

Sunt doua variante în care ar fi mai simplu și mai puțin costisitor să plătești direct la Google pentru reclamă în prima pagina folosind serviciul Google Ads: 

1. Dacă ai nevoie rapid de clienți, și poți include în prețul tău și reclama

2. Dacă concurența pentru traficul organic este prea puternică

Google Ads

Orice strategie ai alege, este important să ții cont de costuri și de timpul investit. De aceea iți recomand să apelezi la specialiști pentru a economisi timp și bani.

Dan Stoian
Web Developer

Timpul este cel mai prețios

O afacere de succes înțelege că trebuie să se concentreze pe ceea ce face cel mai bine!
Noi facem web design.